Rapporten syftar till att fördjupa insikterna om plaståtervinning ur ett konsumentperspektiv. Syftet är också att peka på några av de mest uppenbara hindren för fungerande återvinning av plast och föreslå åtgärder för förbättring.
Problemet med plast
Plast är på många sätt ett fantastiskt och viktigt material med många egenskaper och användningsområden. Den har unika egenskaper som gör den användbar inom en rad områden från sjukvård till livsmedelshantering. De unika egenskaper som gör plasten populär, exempelvis extremt lång hållbarhet, är också skälet till att plasten blivit ett problem. När plast hamnar i naturen kan den bli kvar där i flera hundra år.
De huvudsakliga skälen till att återvinningen av plast behöver öka är:
Konsumentens roll
Eftersom en stor del av tillskottet av plast sker genom konsumtion har konsumenten en viktig roll för att cirkulationen av plast ska öka. Konsumenten kan bidra till mer effektiv användning av plast genom att återvinna sina plastförpackningar. Men att som konsument återvinna plast är ett smutsigt, svårt och ofta otacksamt arbete som belönas illa. Istället för att återvinnas i nya produkter, något som är fullt möjligt, bränns merparten av de insamlade plastförpackningarna upp och blir energi.
Aspekter som försvårar återvinning av plast
En av anledningarna till att stora delar av den insamlade plasten bränns är att förpackningsbranschen och dess beställare inte har haft återvinningsbarheten i fokus. Det producentansvar som var avsett att styra mot ökad återvinning av bland annat förpackningar efterlevs inte, tillsynen är i princip obefintlig och några sanktioner för de som inte fullföljt sitt ansvar har aldrig funnits.
Hoppgivande initiativ
Regeringen la i mars i år fram ett förslag på förändringar i producentansvaret. Ett förslag är förtydligade regler kring förpackningsdesign med syfte att öka förpackningarnas återvinningsbarhet. Näringslivet har också vaknat och många initiativ tas just nu för att cirkulation av plast ska bli verklighet i framtiden. Svensk Dagligvaruhandel presenterade i april en plan för hur man ska utveckla hållbara förpackningar med förnybara råvaror och förbättrad återvinning. Branschen tillstår att man under lång tid haft fokus på annat än återvinning, till exempel att skydda varan och göra den attraktiv för konsumenten. Ett av branschens mål är att alla förpackningar ska vara återvinningsbara och fossilfria 2030.
Prioriterat enligt KfS
KfS anser att den pågående uppdateringen av producentansvaret bör leda till att alla plastförpackningar som säljs till konsument går att återvinna och att sorterade förpackningar verkligen återvinns i nya material. Det behövs också åtgärder som stimulerar efterfrågan på återvunnen plast. Om politiker och företag gör sin del av jobbet kommer konsumenten att göra sin.
Ett axplock ur attitydundersökningen
Ladda ner rapporten Konsumenternas attityder till plastförpackningar och återvinning. I den här tilläggsrapporten finns en utförlig sammanfattning av enkätens resultat samt diagram för samtliga frågor.
Rapporten bygger på en webbaserad undersökning som marknadsundersökningsföretaget Novus genomfört under perioden 14-20 mars 2018. Målgruppen för undersökningen var den svenska allmänheten 18–79 år. Totalt har 1020 personer svarat på enkäten.
Publicerad: 2018-05-21