Hem

Änglamark utsedd till vinnare i hållbarhetsranking 2024

Coops varumärke Änglamark uppfattas som det mest hållbara varumärket enligt svenska konsumenter. Bland 432 konkurrerande varumärken har Änglamark klättrat till den prestigefyllda förstaplatsen i Europas ledande varumärkesundersökning om hållbarhet, Sustainable Brand Index, SBI.

Svenska konsumenter uppfattar Änglamark som det mest hållbara varumärket på den svenska marknaden bland 432 varumärken. Änglamark tar också förstaplatsen bland varumärken i kategorin mat. Det är Sustainable Brand Index, Europas största varumärkesstudie om hållbarhet, som ligger bakom rankningen där över 29.000 svenska konsumenter har deltagit.

Änglamark är ett av Coops egna varumärken och ett av Sveriges största enskilda varumärken inom kategorin hållbarhet. Änglamark skapades 1991 och står för närmare hälften av Coops totala ekologiska försäljning och innefattar cirka 650 produkter. Produkterna är alltid märkta med en tredjeparts miljöcertifiering, exempelvis KRAV, EU-ekologiskt och Svanen.

– Årets förstaplats i Sustainable Brand Index är en hyllning till den gemensamma insatsen för hållbarhet som präglar varje del av Coop. Det är en kollektiv ansträngning, där varje individ inom organisationen spelar en avgörande roll. Änglamarks resa över trettio år symboliserar vår ständiga strävan att vara relevanta och uppskattade, och detta pris är ett bevis på att vi fortfarande lyckas. Genom Änglamark har vi på Coop velat erbjuda våra medlemmar ett mer hållbart sortiment, och det är fortfarande vår drivkraft idag. Vi är stolta över att svenska konsumenter uppmärksammar det starka utbudet av hållbarhetscertifierade livsmedel som vi erbjuder, säger Mattis Bergquist, Hållbarhetschef, Coop Sverige.

Andra och niondeplats för Coop

Sedan starten av Sustainable Brand Index har Coop legat bland de topprankade varumärkena. I år tar Coop andraplatsen inom kategorin dagligvaruhandel. I den totala sammanställningen av alla varumärken blev det en niondeplats för Coop.

– På Coop strävar vi efter att se till att våra medlemmar kan bidra till hållbar utveckling och vi vill inspirera till att de kan göra hållbara val. För oss är det viktigt att tänka på kommande generationer och värna vår planet. Vi strävar hela tiden efter att bli lite bättre varje dag och med vår hållbarhetsdeklaration i kombination med AI kommer vi kunna inspirera våra medlemmar till mer hållbara val. Vi är glada och stolta men inte nöjda och kommer fortsatt driva på för en mer hållbar framtid, säger Marie Nygren, vd på Coop Sverige AB.

– Jag är särskilt stolt över Änglamark, vårt flaggskeppsvarumärke för hållbarhet. Änglamark har fungerat som en föregångare inom branschen i över trettio år och har fortsatt att utvecklas för att möta konsumenternas behov. Med Änglamark visar vi att hållbarhet och kvalitet går hand i hand, och det är en del av vår vision för en mer hållbar livsmedelsbransch, säger Marie Nygren

Om undersökningen

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2024 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29.000 svenskar i åldern 16-75 år intervjuats under perioden december 2023 – februari 2024. Totalt 432 varumärken i 36 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen”

Publicerad: 2024-03-07